Google lanceert een Pinterest-rivaal genaamd Keen

Het is bedoeld als een thuis voor je langetermijnbelangen en een manier om ‘je passie met de wereld te delen’.

Pinterest, de dienst voor het delen van afbeeldingen en sociale media, heeft wat nieuwe concurrentie van een van de grootste technologiebedrijven ter wereld. Google lanceert een experimentele rivaal genaamd Keen.

Keen is ontwikkeld door Google’s experimentele productworkshop Area 120. U herinnert zich misschien dat in april Google een sociaal netwerk met de naam Shoelace sloot, dat ook werd ontwikkeld door Area 120, maar de huidige gezondheidscrisis niet overleefde. Nu probeert de workshop het opnieuw, maar deze keer met Pinterest stevig in zijn dradenkruis.

CJ Adams, productmanager bij Google, omschrijft Keen als ‘een huis voor lange termijn interesses’ dat in eerste instantie beschikbaar zal zijn op internet en als een Android-app. Adams legt uit: “Je zegt waar je meer tijd aan wilt besteden en beheert vervolgens content van internet en mensen die je vertrouwt om dat mogelijk te maken. Je maakt een” scherpzinnige “, die over elk onderwerp kan gaan, of het nu gaat om heerlijk bakken thuis brood maken, vogelen of typografie onderzoeken. Met Keen kun je de inhoud die je leuk vindt samenstellen, je verzameling met anderen delen en nieuwe inhoud vinden op basis van wat je hebt opgeslagen. “

Keen is ontwikkeld door Adams samen met vier collega’s van Area 120 en heeft nauw samengewerkt met het People and AI Research (PAIR) -team van Google. Volgens de Keen-website werkt de service door gebruik te maken van de Google Search-index in combinatie met gebruikersfeedback ‘om gepersonaliseerde aanbevelingen te geven die in de loop van de tijd verbeteren en uw interesses helpen vergroten’. Het is blijkbaar een manier om gebruikers controle te geven over hun aanbevelingen.